Cees van der Poel pakt commerciële taak bij Dordt
Als sponsor was hij al vier jaar aan FC Dordrecht verbonden, maar Cees van der Poel is ook in een andere rol bij de koploper van de Jupiler League betrokken. Van der Poel fungeert sinds 1 juli als commercieel manager van de bvo. ,,Voetbalverstand heb ik niet, maar ik wil graag bijdragen aan de continuiteit van de club.”
Op het eiland van Dordrecht en daarbuiten geniet Cees van der Poel (40) bekendheid als supermarkteigenaar en franchiser van Albert Heijn. Sinds enkele maanden beweegt de inwoner van Papendrecht zich echter ook binnen de organisatie bij FC Dordrecht. ,,Vanaf 2009 ben ik sponsor bij FC Dordrecht. Dit jaar ben ik door voorzitter Ad Heijsman gevraagd om mee te denken over en te werken aan de toekomst van de club door de portefeuille commerciële zaken op te pakken. Ik heb me gecommitteerd aan Ad, wil meewerken aan een visie voor de toekomst. Waar willen we met elkaar naartoe?”
Van der Poel heeft zelf nooit gevoetbald en claimt ook geen verstand van voetbal te hebben. ,,Ik leer wel snel, want ik woon bijna alle wedstrijden bij ook buiten Dordrecht. Maar bij mij overheerst toch vooral de interesse voor de bedrijfsmatige kant van een voetbalclub, de verdere stap naar professionalisering binnen FC Dordrecht. De voetballerij is een opportunistische wereld, maar willen we echt verder dan zullen we moeten bouwen. En dan ben ik best al trots op wat er momenteel binnen de club gebeurt.”
Voor de ondernemer is het tot nu toe schipperen tussen de verantwoordelijkheid voor zijn eigen bedrijfsmatige werkzaamheden en de inspanningen voor FC Dordrecht. ,,Gelukkig kan ik als ondernemer terugvallen op prima medewerkers, zodat ik mijn energie kan verdelen. Bij FC Dordrecht had ik aanvankelijk wel een periode nodig om warm te draaien. Hoe zat het sponsorbestand in elkaar en waar liggen de mogelijkheden op commercieel gebied waren voor mij vragen die beantwoord moesten worden. Nu dat duidelijk is, willen we verder stappen gaan maken. Ariejan Wallaard kunnen we straks gaan inschakelen op het gebied van relatiebeheer van sponsors en betrokkenen. Maar wat vanaf 1 juli tot nu toe opvalt is de betrokkenheid van veel mensen bij de club en de prima verlopende samenwerking tussen commercie, organisatie en technische staf. En de successen in de competitie dragen daar natuurlijk ook een steentje aan bij. Als je wint heb je vrienden. FC Dordt leeft op het eiland. We krijgen veel zendtijd bij Fox, daar willen bedrijven graag op inspelen. Succes trekt aan.”
FC Dordrecht verliet dit jaar categorie 1 van het KNVB-licentiesysteem en staat niet langer onder curatele. ,,We moeten nu doorpakken en daarbij is het nieuwe stadion belangrijk,” beseft Van der Poel. ,,We kunnen in het huidige stadion de horeca- en parkeerfaciliteiten nog beter benutten, maar verder is de rek eruit. Bij de totstandkoming van het nieuwe stadion willen we zoveel mogelijk Dordtse bedrijven betrekken en ook de ring groter maken, van de Hoeksche Waard tot aan Gorinchem. En met bijvoorbeeld het Kerstgala zetten we ons als club op een andere manier in de picture. FC Dordrecht heeft een kleine organisatie, maar we maken stappen vooruit.”
Tekst: Arco Bomgaars voor AD/De Dordtenaar
Foto: Erwin Spek