Meer toeschouwers voor lokale voetbalhelden
Dat FC Dordrecht stevig aan kop gaat in de Jupiler League, maakt de wat zwartgallig aangelegde Dordtenaren eindelijk trots. De stad leeft mee en hoopt te profiteren van alle lof en aandacht. Stadsmarketeer Gerben Baaij tempert de hoge verwachtingen.
In café ‘t Peerdt aan de Nieuwstraat staat het geluid van de tv vaak uit als er voetbal op tv is, ook bij wedstrijden van het FC Dordrecht. “Ja, het is Dordrecht, maar toch de Jupiler League. Ik zet niet álles aan,” zegt kroegbaas Bas Vreugdenhil. De laatste weken komt hij daar niet meer mee weg: zijn gasten willen de opmars van de lokale FC nauwgezet volgen.
“Mensen komen speciaal hier kijken. Dat het goed gaat, merk ik niet zozeer in de omzet, maar in de gezelligheid. Heel de zaak leeft mee. Gasten blijven langer plakken.”
De ‘voetbaljongens’ in groep 5/6 van De Fontein in Wielwijk zien FC Dordrecht inmiddels als het Ajax of Feyenoord van hun eigen stad, zegt juf Marjolein van Ravenswaaij. Het maakte dan ook indruk dat middenvelders Yoëll van Nieff en Wilmer Kousemaker in de Kinderboekenweek kwamen voorlezen. De jongens bespraken altijd de prestaties van hun helden in Barcelona, maar FC Dordrecht spreekt nu ook tot hun verbeelding.
Kaarten
Als je wint, heb je vrienden. Henny Vrienten en Herman Brood zongen het in 1984 al, en FC Dordrecht kan er over meepraten. De club wordt niet alleen in de kroeg en op school gevolgd en besproken, per wedstrijd worden de laatste weken ook zo’n 800 kaarten meer verkocht dan gebruikelijk. Daarmee worden de thuiswedstrijden door zo’n 3000 mensen bezocht, zegt voorzitter Ad Heijsman. “Hoe druk het werd, hing altijd af van de tegenstander. Nu van onszelf. De verkoop is constant.”
De sigarenzaken die toegangskaarten aanbieden zien extra klanten komen. “Het zijn meestal mannen met kinderen,” ziet Kees Ihrman van de Primera in winkelcentrum Crabbehof. In Krispijn gaan bij Cigo Polderman aan het J.P. Heijeplein meer kaarten over de toonbank. Henk Polderman: “Er wordt ook over gepraat door klanten in de zaak. Gaan jullie ook?”
Het succes van FC Dordrecht maakt de mensen in de stad trots, denkt directeur Gerben Baaij van Dordrecht Marketing. “En dat heeft Dordrecht wel nodig.” Voorzitter Huib van der Windt van de supportersclub geniet ervan. “Er heerst een soort euforie. En we zijn juist een pessimistisch volk. Vraag een Rotterdammer wat hij van zijn stad vindt, en je hoort verhalen over de Euromast en Feyenoord. Een Dordtenaar noemt eerst alle slechte dingen op. Ik vind dat Dordt een beetje trotser mag zijn op de eigen club. Dat begint nu te verbeteren.”
Aandacht
Op hun beurt hopen diverse partijen in de stad mee te profiteren van alle aandacht die FC Dordrecht ten deel valt. “We zijn elke week op tv en radio en staan in alle kranten,” constateert gemeentewoordvoerder Mark Benjamin. Prima promotie voor de stad, in zijn ogen. Voorzitter Ad Heijsman beaamt dat graag: “We zijn op dit moment het beste citymarketinginstrument van de stad. Iedereen weet nu waar het eiland van Dordrecht is.”
Verwachtingen
Bedrijven in de regio hebben daar baat bij, verwacht voorzitter Teun Muller van de Werkgevers Drechtsteden. “Het werkt heel erg indirect, maar in het nieuws zijn van een stad is altijd positief voor bedrijven. Als Werkgevers Drechtsteden zeggen we al langer: we zijn te onbekend in het land. Buiten onze regio weet men niet wat we hier doen en maken.
“We hebben niet alleen de IHC’s en Damens, maar ook wereldspelers onder minder bekende, kleinere bedrijven. Met name voor hen helpt positief nieuws zoals het succes van FC Dordrecht. Een potentiële klant die een offerte krijgt, denkt: o ja, Dordrecht. Het effect is nauwelijks of niet meetbaar, maar het draagt bij,” zo verzekert hij.
Stadsmarketeer Gerben Baaij tempert de hoge verwachtingen. “Niet om cynisch te doen, maar uit onderzoek blijkt dat een betaald voetbal organisatie niet zoveel invloed heeft op het imago van een stad. Ook niet als het minder goed gaat. Bij PSV rommelt het bijvoorbeeld nogal, maar ik geloof niet dat de stad Eindhoven daar last van heeft.” Meer bezoekers verwacht hij in elk geval niet.
Reclame
Toch biedt het succes van de voetballers wel mogelijkheden om Dordrecht te promoten, denkt Baaij. “FC Dordrecht is natuurlijk vaker op tv, dus we kunnen slimmer gebruik maken van de reclameborden die in beeld zijn. De gemeente huurt wat ruimte. Die wordt nu gebruikt voor heel algemene boodschappen, maar we overwegen om het anders, iets scherper, te gaan doen. We bekijken welk publiek je bereikt in de zendtijd voor FC Dordrecht, en wat we aan die mensen kwijt zouden willen.”
Enthousiasme
Sportwethouder Rinette Reynvaan – ‘reuze enthousiast’ over de prestaties aan de Krommedijk – ziet ook voordelen voor de sociale activiteiten van FC Dordrecht. “Laatst waren er nog spelers bij een bijeenkomst voor kinderen over gezond leven. Nu het zo goed gaat, heeft hun aanwezigheid meer effect, daar ben ik van overtuigd. Kinderen herkennen de voetballers, dat spreekt toch meer aan.”
Reynvaan signaleert dat FC Dordrecht zich de laatste maanden steeds meer maatschappelijk betrokken toont. De politiek verlangt dat van de club, nadat de gemeente een omstreden garantstelling van 390.000 euro had afgegeven. “Als het goed gaat is het ook leuker om je in te zetten voor de club.”
Televisie
Vanavond, als FC Dordrecht in Sittard in actie komt, gaat de tv in de kantine van S.C. Emma aan om Teletekst te volgen. “En als het uitgezonden wordt, kijken we de wedstrijd. Bij thuiswedstrijden horen we dan in de verte het gejuich dat uit het stadion komt,” vertelt vice-voorzitter John van der Net. “Ik merk dat de interesse groter wordt.” Opportunisme, noemt hij het. “In het Dordtse wordt altijd wat minachtend gedaan over FC Dordrecht, behalve als ze bovenaan staan.” Huib van der Windt van de supportersvereniging houdt dan ook z’n twijfels bij alle nieuwe fans.
“Als we straks eens drie wedstrijden op rij verliezen, begint de gemiddelde Dordtenaar weer te klagen. Ik hoop dat al die mensen dan ook achter de club blijven staan.”
Tekst: Karlijn van Houwelingen voor AD/Dordtenaar
Op de foto een aantal trouwe supporters die sinds jaar en dag dagelijks de training bijwonen