Ambitieus en realistisch tegelijk
‘Een sprookje aan de Krommedijk’, zo luidde de kop van de column van Johan Derksen in Voetbal International nadat FC Dordrecht met zeer beperkte middelen promotie naar de Eredivisie bewerkstelligde. ‘Met een begroting waar een club uit de Topklasse om moet lachen, creëerde technisch manager Marco Boogers een goed voetballend elftal’, uitte hij zijn bewondering.
Dat het een knappe prestatie is, daar is iedereen het over eens. Ook Cees van der Poel, sinds een jaar commercieel manager van de Schapenkoppen. “Als kleine organisatie moeten we echter ontzettend hard werken om alles op orde te krijgen voor het seizoen dat komen gaat.”
Toen FC Dordrecht op zondag 18 mei de tweede wedstrijd in de nacompetitie tegen Sparta Rotterdam met 3-1 won, was dat na het eerdere 2-2 gelijkspel in Rotterdam voldoende voor promotie. “Het feest barstte direct in alle hevigheid los en we hebben er met alle betrokkenen met volle teugen van genoten. Een dag later keken we elkaar op kantoor echter aan en dachten we: ‘wat nu’? Omdat we zo goed presteerden en de ranglijst maar bleven aanvoeren, hielden we er vanaf februari serieus rekening mee dat we het seizoen 2014/2015 in de Eredivisie zouden kunnen spelen en probeerden we ook een beleid te maken voor de lange termijn. In de opportunistische voetbalwereld valt dat echter niet mee, want sport is emotie. Als je wint, heb je vrienden. Als je verliest, neemt de interesse en aandacht weer af. Als ondernemer moest ik daar erg aan wennen, want in het bedrijfsleven gaat het er heel anders aan toe.” Uiteindelijk werd Willem II kampioen, maar dwong FC Dordrecht promotie af via de nacompetitie. “Sindsdien komt er nogal wat op ons af. Onze directeur Ad Heijsman riep gekscherend, maar met een serieuze ondertoon, dat na één dag plezier één jaar ellende zou volgen.” Zo somber zal het niet zijn, maar qua voorzieningen moet er voor de competitiestart op 9 augustus in en tegen Heerenveen flink wat veranderen. Dat proces is in volle gang. “Met name in en rond het stadion wordt er geïnvesteerd. Het uitvak wordt groter en met een buffer ertussen, er komen meer sanitaire voorzieningen , kapotte stoelen zijn vervangen, de businessruimte wordt onder handen genomen en bij de entree zal met nieuwe scanners gewerkt gaan worden, ook om de doorlooptijd te versnellen.” Naar verwachting kan de club eind volgend jaar beginnen aan de bouw van het nieuwe stadion, dat een paar honderd meter verderop zal verrijzen. Met een capaciteit van 7000 stoelen beschikt FC Dordrecht met ingang van het seizoen 2016/2017 dan over een eredivisiewaardig stadion. De vraag is of de club met één van de laagste begrotingen in het betaald voetbal zich twee jaar achtereen kan handhaven op het hoogste niveau. Het zou een wereldprestatie zijn, maar dat was de promotie in feite ook. “Het is Cambuur en Go Ahead Eagles afgelopen seizoen ook gelukt om er als promovendus in te blijven. Laat dat een houvast zijn voor ons.”
Toegenomen interesse
Op commercieel gebied is de aandacht voor FC Dordrecht na 18 mei gigantisch toegenomen. Waren er vorig seizoen 260 businessstoelen bezet, deze voetbaljaargang zullen dat er liefst 475 zijn. “Onze trouwe sponsoren profiteren van de staffel die wij gebruiken en betalen bij meerjarige contractverlenging vaak maar zo’n 15 procent meer dan tijdens een Eerste Divisie-seizoen. Wij zijn niet vergeten welke bedrijven ons de afgelopen 10 jaar in leven hebben gehouden.” Natuurlijk is er ook veel nieuwe aanwas van organisaties. “We bieden iedereen pakketten op maat. Alles is bespreekbaar en er is heel veel mogelijk. Zo kan iedere ondernemer optimaal rendement halen uit zijn samenwerking met FC Dordrecht. De exposure is na de promotie enorm toegenomen. Er zijn ook veel bouwgerelateerde bedrijven die nu willen instappen, omdat ze dan bij de aanbesteding voor werkzaamheden omtrent het nieuwe stadion een voorsprong hebben op niet-sponsoren. Dat kan een extra drijfveer zijn om de club nu te steunen.” Er is veel mogelijk. Van kleine advertentieborden vanaf €100,- tot aan LED boarding bij elke wedstrijd; FC Dordrecht heeft echt voor elke ondernemer wel iets om exposure en samenwerking te genereren. “Onlangs is ook een tweede rugsponsor gevonden voor de komende 2 jaar: WSB Solutions BV uit Hardinxveld-Giessendam. Tevens is er een overeenkomst voor een jaar gesloten met pakketdienst QLS uit Dordrecht. Zij zijn een nieuwe broeksponsor.”
Vereniging Businessclub Dordrecht
Een belangrijke pijler in de commerciële activiteiten van FC Dordrecht is de Vereniging Businessclub FC Dordrecht (VBD). Het doel van de VBD is om een platform voor ondernemers te creëren en in stand te houden, waarbij business-to-business contacten worden gestimuleerd. Met de diverse businessactiviteiten die er per jaar door het VBD-bestuur worden georganiseerd zijn er veel mogelijkheden tot netwerken, relatiebeheer én ontspanning. De belangrijkste bijeenkomsten blijven de thuiswedstrijden van FC Dordrecht. In de laatste seizoenen kwamen vele prominente gastsprekers naar Dordrecht op één van de businessevents. Aansprekende namen als Erwin Koeman, Hein Vergeer, Barry Hughes, Arnold Vanderleijden, Robin van Galen, Hans van Breukelen, Tim Coronel, Michael van Praag, Gerard Meijer, Bert van Marwijk, Guus Hiddink, Erben Wennemars en Leo van Vliet gaven op de maandagavonden acte de présence om de sponsoren met vaak smaakvolle anekdotes te onderhouden. Daarnaast is er aandacht voor maatschappelijke thema’s zoals re-integratieprojecten voor jongeren en vinden er bedrijfspresentaties en –bezoeken plaats voor (en door) de leden van de businessclub. Bovendien wordt ieder seizoen een bezoek aan een wedstrijd uit een toonaangevende buitenlandse competitie georganiseerd en een eenmalig fundraising event voor een goed (lokaal) doel en FC Dordrecht georganiseerd.
Kinderbijslag
Wanneer kijkt Van der Poel over een jaar terug op een geslaagd seizoen? “Als het 17 thuisduels gezellig is geweest in het stadion, als we financieel kunnen terugkijken op een succesvol jaar en als we op een plek van de ranglijst zijn geëindigd waarmee directe handhaving een feit is. Met ons budget zou het inderdaad een klein wonder zijn wanneer dat lukt, maar wat Marco Boogers met zijn staf tot dusverre al heeft bereikt had ook niemand durven dromen. ‘Jullie geven mij kinderbijslag in plaats van een fatsoenlijk budget’, roept hij weleens grappend in de wandelgangen op kantoor. Maar met die beperkte middelen pikt hij overal talenten en verborgen pareltjes op voor de club.” Bang dat Boogers de club, in navolging van trainer Harry van den Ham zou kunnen verlaten is Van der Poel allerminst. “Marco slaapt volgens mij in een FC Dordrecht-pyjama, dus die blijft hier wel,” knipoogt hij. Met de recent aangestelde nieuwe hoofdcoach Ernie Brandts wordt het avontuur aangegaan. Hij gaf al aan dat hij met FC Dordrecht niet met de kont in de zestien gaat hangen en attractief wil blijven spelen. Dat belooft wat.
Tekst & Foto: Drechtsteden Business