Interesse wakkert flink aan
De kampioenskoorts krijgt langzaam maar zeker vat op FC Dordrecht, haar aanhangers en sponsors. Een uitermate goed gevulde Krommedijk, morgen tegen Helmond Sport, lonkt en het uitvak tijdens de topper volgende week in Tilburg bij Willem II lijkt met 500 Dordtse aanhangers gevuld te gaan worden. ,,Iedereen moet erachter gaan staan, want dat is een unieke situatie.”
De hartenkreet van technisch directeur Marco Boogers van FC Dordrecht, dat het een schande zou zijn als het stadion aan de Krommedijk niet vol zou stromen voor de ontmoeting van de koploper van de Jupiler League met Helmond Sport, lijkt gehoor te hebben gevonden. De kaartverkoop voor die wedstrijd loopt prima. ,,Het moet voor Helmond Sport een indrukwekkende entourage worden,” geeft Boogers aan. ,,Ik vond dat ik het vuurtje moest opstoken, want het is nu noodzakelijk dat iedereen erachter gaat staan. Dit is een unieke situatie, die het publiek in ons huidige stadion niet meer gaat meemaken. Excuses zijn er vrijdag ook niet, want FC Dordrecht is dit keer niet live op televisie te zien. We hebben een geweldige kans om kampioen te worden. De spelersgroep gelooft daar heilig in, de technische staf en het management ook. Het moet nu gaan leven onder de toeschouwers. Dat betekent de laatste drie thuisduels tegen Helmond Sport, FC Oss en Sparta een volle bak en uit ook maximale steun.”
Voor de kraker met concurrent Willem II, volgende week vrijdag, is die steun verzekerd. FC Dordrecht mag, omdat er sprake is van een risicowedstrijd, vijfhonderd toeschouwers meenemen naar Tilburg. ,,Inmiddels zijn zeven van de acht bussen uitverkocht,” verklaart supporterscoordinator Jan van Nieuwenhoven. ,,Vanavond raakt waarschijnlijk de laatste bus vol. Een opmerkelijke situatie, ruim een week voor de wedstrijd. De laatste keer dat zoveel toeschouwers meegingen, was tijdens het bekerduel dit seizoen in De Kuip met Feyenoord.” Maar Boogers legt de lat nog hoger: ,,Ik wil ook dat er vijfhonderd toeschouwers straks in het uitvak zitten bij de resterende uitwedstrijden bij Telstar en FC Den Bosch. Dat geeft de spelers een extra kick.”
Jan van Nieuwenhoven merkt dat FC Dordrecht ‘hot’ is. ,,Door de goede resultaten groeit ook het ledental van de supportersvereniging en in de toeschouwersaantallen tijdens thuiswedstrijd zit ook een piek. FC Dordrecht speelt al een heel seizoen aansprekend voetbal met goede resultaten. Ik geloof er heilig in dat we na twintig jaar weer kunnen terugkeren in de eredivisie.”
Ook op commercieel gebied zijn de gevolgen van de successen van FC Dordrecht te merken. ,,Niet alleen stijgen de toeschouwersaantallen, maar ook de sponsors die voor wedstrijden een hapje willen eten en die tijdens wedstrijden via de ledboarding willen adverteren of de wedstrijdbal willen schenken,” stipt commercieel manager Cees van der Poel van FC Dordrecht aan. ,,We bekijken nu hoe we in contractuele zin omgaan met onze sponsors als we eventueel promotie naar de eredivisie zullen afdwingen. Ook op het gebied van merchandising zullen we onze activiteiten uitbreiden. De kledinglijn van FC Dordrecht zal straks in de winkel en via de webshop te verkrijgen zijn.”
Tekst: Arco Bomgaars voor AD/ De Dordtenaar
Foto’s: Erwin Spek