Cees van der Poel is een creatieve pionier op ondernemersgebied en lid van de businessclub van FC Dordrecht. Ook hij gelooft in het plan Energiek Dordt. ,,Belangrijk is om breder te denken dan aan het spelletje alleen’’, zegt hij. Dus waarom niet FC Dordrecht als eerste club met stroom van eigen zonnepanelen of cryptomunten introduceren in de Keuken Kampoen Divisie?

,,Met Energiek Dordt ligt er in de basis een goed plan. Als iedereen dit plan omarmt dan is het zaak om de juiste organisatie, de juiste mensen op de juiste strategische plekken neer te zetten. We moeten weer trots worden op FC Dordrecht. En hoewel de resultaten tegenvallen of kunnen tegenvallen wel blijven vasthouden aan de stappen die je met elkaar zet. Met dit plan kunnen we een nieuwe positie in het betaald voetbal pakken en een rol van betekenis spelen in de samenleving van de Drechtsteden. Er is goed over nagedacht. De opzet van de strategie – het maken van nieuwe verbindingen – geeft meer bereik en meer kansen.’’

Het plan voorziet in waardecreatie in brede zin voor de regio Drechtsteden en de club zelf om te kunnen groeien. Op maatschappelijk en economisch gebied. Hoe kijk je daar tegenaan?

,,We hebben in de regio Drechtsteden veel, grote prachtige bedrijven en een strategische positie. Denk maar aan een Damen Shipyards, Boskalis, B&S Global, natuurgebied de Biesbosch en de rivieren om ons heen die de Drechtsteden verbinden. Dit soort bedrijven hebben vaak een strategie om niet zomaar sportclubs te sponsoren met financiën, maar zij dragen wel graag bij aan maatschappelijke doelen in de regio. Die maatschappelijke rol van FC Dordrecht wordt nadrukkelijk meegenomen in het plan Energiek Dordt. Denk aan het ontwikkelen van activiteiten voor jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt, voor minder weerbare mensen of eenzame ouderen, maar ook het promoten van een gezonde leefstijl en eetgewoonten. En het is niet vrijblijvend. In spelerscontracten wordt volgens dit plan ook opgenomen dat ze onder meer wekelijks vier uur beschikbaar zijn voor het bedrijfsleven en maatschappelijke doelen. Dat is een goede zaak.’’

En iedereen moet meedoen?

,,Alle mensen binnen de club zijn nu aan zet. Met de presentatie van het strategisch plan, het omarmen door alle partners, het bedrijfsleven en de gemeente is het nu zaak dat de organisatie doorpakt en zich professioneel ontwikkelt voor de toekomst. We moeten uit de overlevingsmodus en ook accepteren dat we er niet binnen een half jaar zijn. Als supermarkteigenaar hebben we ons jaren geleden vanuit maatschappelijke verantwoording al op gezonde voeding gericht bij scholieren, samen met de GGD. Dat kan je ook vanuit FC Dordt aanbieden. Ontbijtje op school, water in plaats van een energiedrankje, sportiviteit en de spelers erbij. Dat spreekt aan. Of een food-watch-app van AH verder gaan gebruiken. Zo zijn er tal van mogelijkheden.’’ ,,Een goed plan voor de jeugdopleiding is belangrijk. Daarin moet je investeren. Het duurt even, maar na een aantal jaren pluk je er de vruchten van. Niet weer nieuwe spelers inkopen van wie je daarna weer een kwart moet afschrijven. Ga het gesprek aan met andere BVO-opleidingen
in de regio waar mogelijk spelers gaan afvallen die voor ons wel heel waardevol kunnen zijn.’’

Wat kan de businessclub bijdragen aan het plan? 

,,We moeten met z’n allen meer vooruit kijken. Met veel respect voor het verleden en alle mensen die hier aan bijgedragen hebben, zullen we nu met zijn allen onze pijlen moeten richten op de toekomst van FC Dordrecht en daarmee de verbinding zoeken met alle partners. Collega-ondernemers, leden van de businessclub, partners en gemeente hebben ieder een eigen netwerk dat verbonden moet gaan worden via de kernwaarden van dit plan.’’

Klik hier om deze hele glossy te lezen over Energiek Dordt!