Afgelopen woensdag werd in Schouwburg Kunstmin de nieuwe positionering van FC Dordrecht gelanceerd. Er werd een breed gedragen visie voor de toekomst van het betaald voetbal in Dordrecht & Drechtsteden gelanceerd met de impact op de samenleving: Energiek Dordt.

Het programma werd gepresenteerd Kees Thies en actrice Jennifer Evenhuis. Als eerste kwam Hans de Zeeuw aan tafel om te vertellen over de nieuwe start van de club. Een half jaar kwam hij in contact met voetbalman Leon Vlemmings. Na goede gesprekken werd Leon Vlemmings naar Dordrecht gehaald en aangesteld als innovatiemanager. De club was rijp voor een doorgroei fase en daarom is deze visie naar Dordrecht gehaald. Samen hebben ze deze zomer de eerste stappen gezet naar een nieuwe start. Er werd een nieuwe trainer binnen gehaald en er werd een nieuwe selectie samengesteld. Daarna kwam Leon Vlemmings zelf aan het woord. De oud-trainer van o.a. Feyenoord, Go Ahead Eagles en algemeen directeur van Helmond Sport is een man met een brede voetbalkennis. Nadat het technische gedeelte op orde was, is hij verder aan de slag gegaan met Energiek Dordt. Met dit plan wil FC Dordrecht een situatie creëren waarin de club veel kan betekenen voor Dordrecht en de Drechtsteden. Om de toekomstvisie samen te stellen, zijn er veel gesprekken gevoerd met supporters, sponsoren, medewerkers, bedrijven, organisaties, de gemeenten en verenigingen. In de gesprekken bleek vooral het belang van het betaalde voetbal in de Drechtsteden en het bestaansrecht van de club belangrijk. Daaruit is uiteindelijk Energiek Dordt ontstaan met de missie om FC Dordrecht een belangrijke positie in neemt in de samenleving die meer betekent dat alleen voetbal.  Met deze nieuwe propositie wil de voetbalclub over vijf jaar meedoen in de top van de eerste divisie. Met een selectie die nog sterker is door regionale uitstraling dankzij goede scouting en eigen opleiding.

De club heeft als doel gesteld sportief, maatschappelijk, financieel en cultureel te gaan groeien door regionale samenwerkingen. Dat was de boodschap aan de gasten. Dat verhaal benadrukte ook Frank Verhoeven (voorzitter MADS) en Lex Wierks (voorzitter Businessclub). Zij sloten ook aan tafel na een muzikale bijdrage van The Easytones. De rol van MADS en de Businessclub wordt ook heel erg belangrijk. De businessclub om als club te groeien met sponsors. Elke bedrijf zal zich moeten afvragen welke bijdrage zij willen leveren. ”Het is de bedoeling dat het meer moet zijn dan alleen een bitterbal, bier en voetbal. Uiteindelijk moet het ook een mooie plek zijn om zaken met elkaar te doen.” aldus Lex Wierks. Ook de rol van MADS wordt super belangrijk. De stichting draagt nu een grote verantwoordelijkheid door de maatschappelijke activiteiten van FC Dordrecht. Dat moet in de toekomst alleen nog maar groter worden door meer activiteiten te organiseren en bereikbaar te zijn voor jong en oud op het gebied van cultuur, sport en gezondheid.

Vervolgens gaf Leon Vlemmings aan tafel een presentatie over de toekomst. De ruim 100 uitgenodigde gasten had hij beloofd om niet te lang aan het woord te blijven. Kort samengevat wil FC Dordrecht groeien op sportief gebied, een gezonde financiële bedrijfsvoering worden en een maatschappelijk centrum zijn voor Dordrecht. Hij vertelde over de inspiratie en voorbeelden als SC Heerenveen en PSV. De innovatiemanager was realistisch en vertelden over de gesprekken die hij al gehad. FC Dordrecht wil een maatschappelijk verbinding worden. Kennis delen op het gebied van sportgebied met een gezonde levensstijl. En met bedrijven energieke samenwerkingen aangaan om vraagstukken zoals duurzaamheid en vitaliteit met elkaar aan te pakken. Het plan is geregisseerd door Leon Vlemmings maar hij benadrukte aan tafel dat de aandacht niet naar hem moet gaan. “De aandacht moet naar elkaar, we moeten het samen doen.’’

Als laatste twee gasten kwamen Michele Santoni en Ivar Hageman aan het woord. De laatste genoemde is innovatiemanager bij Heracles Almelo. Die club is veel verder in deze ontwikkelingen. Hij vertelde meer over hoe de eredivisieclub het heeft aangepakt en hoe het FC Dordrecht daarin kan ondersteunen. Als laatste kwam de trainer aan het woord. Zijn onderwerp om toe te lichten was vooral de sportieve ambities van de club. Ondanks de nu tegenvallende resultaten blijft hij geloof uitspreken in de groep. Het plan is om een selectie samen te stellen door te selecteren op langer termijn en te blijven focussen op het proces van het team. FC Dordrecht wil groeien naar een spelersbudget dat moet oplopen tot 1,5 miljoen euro. De basis is om ook te investeren in de jeugdopleiding en scouting zodat het op langer termijn kan groeien naar een vaste waarde in de top van de Eerste Divisie.

Het programma werd afgesloten met het liedje ‘Always looking on the bright side of life’’ en de presentatie van het magazine. In het boek staat de visie uitgelegd en komen hoofdpersonen aan het woord over de toekomst van de club en Energie Dordt.